آموزش برق صنعتی

آموزش برق صنعتی و ساختمان به صورت نوین

آموزش برق صنعتی

آموزش برق صنعتی و ساختمان به صورت نوین

به این وبلاکگ خوش آمدید ما در این وبلاگ آموزش برق صنعتی را یاد خواهیم گرفت

۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


رله جامد یا ssr چیست ؟ – چه کاربردی دارد ، چگونه نصب میشود و چه تفاوتی با رله های مکانیکی یا رله شیشه ای دارد؟ مزایا و معایب آن نسبت  به سایر رله ها چیست؟

تمام سوالات بالا زمانی مطرح میشود که نام رله جامد یا ssr برده میشود و در این آموزش از سری  آموزش های برق صنعتی در کالنجی قرار است به این سوالات پاسخ داده شود.

رله جامد یا رله ssr چیست چه کاربردی دارد؟

همانطور که میدانید رله ها به طور کلی کارشان قطع و وصل است منتهی رله جامد یا ssr این عمل را به صورت الکترونیکی انجام میدهد ولی رله هایی که قبلا معرفی کردیم مانند رله شیشه ای به صورت مکانیکی عمل قطع و وصل را انجام میداد.

رله جامد یا ssr چگونه نصب میشود ؟

رله جامد یا ssr

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید این رله ها نیاز به تغذیه دارند که از برق dc برای تغذیه آن استفاده میشود و در خروجی هم مانند یک کلید  خروجی آن قطع و وصل میشود

در انواع مدل های AC و DC  وجود دارند که در مدل های AC هم برای برق سه فاز و هم برق تک فاز این رله ها موجود است

منهتی باید به اطلاعات نوشته شده روی رله توجه شود و تا حدود ولتاژ و جریان مجاز آن رعایت شود.

پیشنهاد می کنم برای درک بهتر و پاسخ به سوالات بالا در مورد این رله، ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

http://www.aparat.com/v/dnWEN

منبع : http://kalengi.ir/ssr/

 

  • محمود غفاری
  • ۰
  • ۰

کنترل فاز بار شیوا امواج چیست و چه کاربردی دارد ؟ در این آموزش از آموزش های برق صنعتی در کالنجی به این مورد میپردازیم که کنترل فاز بار شیوا امواج چیست و چه تفاوتی با کنترل بار و کنترل فاز معمولی دارد؟

کنترل فاز بار شیوا امواج چیست ؟

این تجهیز که به یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در برق صنعتی تبدیل شده ترکیبی از کنترل فاز و کنترل بار است همانطور که در آموزش های قبل توضیح دادیم برای راه اندازی الکترو موتور های سه فاز نیاز است که حفاظت هایی در مدار انجام دهیم تا در برابر اختلالات ولتاژو جریان به الکترو موتور ما آسیبی وارد نشود، همچنین مداراتی را یاد گرفتیم که در آنها از از دو تجهیز حفاطتی کنترل بار و کنترل فاز استفاده میکردیم و همانطور که در بالا گفتیم کنترل فاز بار شیوا امواج ترکیبی از این دو تجهیز است

کنترل فاز بار شیوا امواج چه مزیت هایی نسبت کنترل فاز و کنترل بار های معمولی دارد؟

اساساً  نیاز است کنترل بار و کنترل فاز در اکثر مدارهای برق صنعتی کنار هم باشند و یک آمپر متر هم برای نمایش جریان نیاز هست پس به ct جهت اندازه گیری هم نیاز داربم ، این تجهیز این مسئله را حل کرده است عملا چهار تجهیز در یک دستگاه قرار دارد.

قابلیت های کنترل فاز بار شیوا امواج

1 جلوگیری از آسیب رسیدن به الکترو موتور دربرابر اختلالات ولتاژ

2 جلوگیری از آسیب رسیدن به الکترو موتور دربرابر اختلالات جریان

3 نمایش جریان مصرفی الکترو موتور

4 دارا بودن ct داخلی که هم برای کنترل بار استفاده میشود و هم برای آمپر متر ( عبور مستقیم سیم تا قطر 25 میلی متر و حدر اکثر جریان 60 آمپر)

نحوه نصب کنترل فاز بار شیوا امواج

کنترل فاز بار شیوا امواج

در نقشه بالا مدار قدرت را میبینید و در نقشه پایین مدار فرمان .

کنترل فاز بار شیوا امواج

منبع : http://kalengi.ir/phas-bar/

 

  • محمود غفاری
  • ۰
  • ۰

مدار فرمان چپگرد راستگرد با میکرو سوئیچ چه کاربردی دارد؟

اگر می خواهید فرایندی مانند بالا و پایین یا جلو و عقب را به وسیله الکترو متور سه فاز انجام دهید نیاز به مدار فرمان چپگرد راستگرد هست که در این آموزش به این مدار پرداخته ایم و به شما آموزش خواهیم داد چگونه مدار فرمان و مدار قدرت آن را ببندید.

معمولا در بالا بر ها از این مدار استفاده میکنند که نیاز به میکرو سوئیچ یا لیمیت سوئیچ است تا به وسیله فرایند مکانیکی،مدار فرمان قطع شود، به همین خاطر میکرو سوئیچ را دراین مدار قرار دادیم

از دیگر مزیت های این مدار کنترل از دو نقطه هست یعنی اگر یک بالا بر را در نظر بگیریم هم در پایین و هم بالا امکان کنترل الکترو موتور وجود دارد.

مزیت دیگری که این مدار فرمان دارد اعمال تجهیزات و سیم بندی های حفاظتی است، به این منظور که کنترل بار و کنترل فاز در مدار قرار دارد و همچنین حفاظت اینترلاک هم در این آموزش به صورت کامل رعایت شده تا آسیبی به الکترو موتور شما وارد نشود.

ادامه...


  • محمود غفاری
  • ۰
  • ۰

نحوه نصب رله کنترل بار در هنگام راه اندازی موتور سه فاز زیاد استفاده میشود و علاوه بر کنترل فاز نیاز به کنترل بار هم هست که در این آموزش یاد میگیریم چگونه سیم بندی آن را انجام دهیم.

در اموزش راه اندازی موتور سه فاز با کنترل فاز و بیمتال یاد گرفتیم چگونه بی متال در مدار قرار دهیم و همانطور که شما هم میدانید کنترل بار و بی  متال کار شان یکی است  منتهی ساختار آنها تفاوت دارد، بی متال به صورت مکانیکی عمل می کند یعنی با داغ شدن فلز داخلی آن تغییر حالت میدهد و مدار فرمان را قطع میکند منتهی کنترل بار به صورت الکترونیکی این عمل را انجام میدهد.

نحوه نصب رله کنترل بار به صورت تصویری:

نحوه نصب رله کنترل بار

http://kalengi.ir/contorolbar/

  • محمود غفاری