آموزش برق صنعتی

آموزش برق صنعتی و ساختمان به صورت نوین

آموزش برق صنعتی

آموزش برق صنعتی و ساختمان به صورت نوین

به این وبلاکگ خوش آمدید ما در این وبلاگ آموزش برق صنعتی را یاد خواهیم گرفت

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انواع ریموت کنترل قطع و وصل برق

ریموت کنترل قطع و وصل برق در مدل ها و کاربرد های گوناگون وجود دارد و ریموت کنترلی که جهت این کار نیاز داریم، در خروجی یک یا چند رله خواهد داشت که با فرمان دادن از طریق ریموت،رله ای که در گیرنده قرار دارد تغییر حالت خواهد داد، در تصاویر زیر مدل هایی از ریموت کنترل قطع و وصل برق یا فرستنده و گیرنده هایی که برای این کار مناسب هستند را مشاهده می کنید:

چرا از ریموت کنترل جهت قطع و وصل کنتاکتور استفاده کنیم؟

گاهی اوقات می خواهیم یک تابلو برق را به صورت بی سیم کنترل کنیم و مانند چراغ های نور مخفی که در ساختمان به وسیله ریموت،قابل کنترل است،تابلو برق هم به همین صورت قابل کنترل است.

در واقع ما می آییم رله خروجی گیرنده که توسط ریموت قابل کنترل است را به بوبین کنتاکتور متصل می کنیم و همین امر باعث می شود، قسمت قدرت کنتاکتور قطع و وصل شود که به قسمت قدرت کنتاکتور هر مصرف کننده سه فاز یا تک فاز می توانیم وصل کنیم.

نحوه سیم بندی ریموت کنترل قطع و وصل برق چگونه است؟

در ویدیوی زیر توضیحات کامل تر و نحوه سیم بندی ریموت کنترل قطع و وصل برق به کنتاکتور را توضیح داده یم.

  • محمود غفاری
  • ۰
  • ۰

معرفی انواع دژنکتور ها

حال که یاد گرفتیم دژنکتور چیست ، به معرفی دژنکتور ها می پردازیم.

دژنکتور در مدل ها مختلفی وجود دارند که پایین به آنها خواهیم پرداخت؛

۱ – روغنی (OCBS):

این نوع دژنکتور مکانیزم قطع و وصل آن داخل یک محفظه فولادی پر از روغن قرار دارد و به وسیله فنر قوی که دارد عمل قطع و وصل صورت می گیرد.

این مدل دژنکتور کمتر استفاده شده و با مدل های دیگر جایگزین شده است از معایت این مدل دژنکتور، خطر منفجر شدن محفظه پر از روغن است.

۲- با گاز عایقی SF6:

این مدل دژنکتور به صورت کامل با گاز SF6 عایق شده و نسبت به سایر مدل ها کوچکتر و کم صدا تر است، لذا در جاهایی که با کمبود فضا مواجه شدیم و صدای قطع و وصل برای ما مهم بود این مدل مناسب است.

۳- با خلاء:

این مدل دژنکتور در موقع قطع و وصل آن، نه گازی وجود دارد و نه روغن و از مکانیزم خلاء(محفظه خالی بدون هوا) استفاده می شود این کلیدها کم صدا هستند و اغلب در اماکن عمومی مانند مترو از آنها استفاده می شود.


توضیحات کامل تر در لینک زیر بخوانید:


http://kalengi.ir/disjoncteur


  • محمود غفاری
  • ۰
  • ۰

 

مراحل تغییرات در تخته کلم جهت تغییر دور در موتور تکفاز

همانطور که در فیلم بالا توضیح دادیم ما باید جای سیم های داخل تخته کلم الکترو موتور را تغییر دهیم تا بتوانیم  تغییر دور در موتور تکفاز را انحام دهیم.

مراحل تغییرات را در سه تصویر پایین مشاهده می کنید:

حالت اول حالت پیش فرض سیم بندی است و حالت دو و سه حالات تغییرات سیم های متصل شده به سیم پیچ کمکی و اصلی است.

تغییر دور در موتور تکفاز


تغییر دور در موتور تکفاز


تغییر دور در موتور تکفاز

الکترو موتور تک فاز دو سیم پیچ دارد یکی سیم پیچ اصلی که به وسیله آن موتور تک فاز به حرکت در می آید و به صورت دایم کار خواهد کرد و سیم پیچ دوم که به سیم پیچ کمکی هم معروف است موقع راه اندازی الکترو موتور تک فاز مورد نیاز قرار خواهد گرفت.

سیم پیچ های اصلی در موتور های تک فاز با U1 و U2 نمایش داده می شود و سیم پیچ های کمکی هم با حروف z1  و z2  نمایش می دهند در حالت پیش فرض u1 به z1 به وسیله سیم یا یک تیغه فلزی متصل است و همچنین u2 به z2  متصل است جهت تغییر دور در الکترو موتور تک فاز جای سیم پیچ کمکی یعنی z1 و z2 را تغییر میدهیم، همانطور که در تصویر بالا مشاهده کردید ما این کار را انجام داده ایم.

توضیحات بیشتر  در لینک زیر:

تغییر دور در موتور تکفاز

  • محمود غفاری